در این مقاله سعی داریم کاربرد خمیر سیلیکون و انواع خمیر های حرارتی مورد استفاده در قطعات الکترونیکی را به زبان ساده شرح دهیم با ما همراه باشید

خمیر سیلیکون چیست؟

در صنعت هیچ سطح صاف و صیقلی ای نمیتوان تولید کرد که بدون هیچ شیار یا حفره ای باشد حال این فاصله وشیار ها یا باید توسط خمیر های حرارتی ، چسب های حرارتی یا واشر ها و مواد واشر ساز پر شود تا عمل خنک کنندگی و آب بندی آنها را بدرستی انجام دهد حال پر کردن  منافذ سطح روی CPU و چیپ های گرافیکی GPU که با سطح فلزی خنک کننده های آنها در تماس است وظیفه خمیر حرارتی یا خمیری سیلیکون هست که پیش تر به معرفی انواع خمیر های حرارتی و مواد سازنده آنها میپردازیم.

انواع خمیر حرارتی

دسته بندی کلی خمیر های حرارتی به شکل زیر است :

  1. خمیر های بر پایه سیلیکون (Silicone Base)
  2. خمیر های بر پایه سرامیک (Ceramic Base)
  3. خمیر های بر پایه فلز (Liquid Metal)

 

خمیر های بر پایه سیلیکون (Silicone Base)

سیلیکون یا پلی سیلوکسان پلیمری مقاوم به گرما و با شکل مایع و خمیری تولید میگردد که اکثر خمیر های سیلیکونی بازار از ترکیبات شیمیایی پلیمر فوق هستند که معمولا بصورت مصنوعی در ازمایشگاها تولید میشود و مصارف گوناگونی دارد از خواص این پلیمر میتوان به آب گریز بودن ، غیر رسانا ، فاقد بو ، قیمت پایین ، و تحمل گرمایی بالا و روان روی نسبتا پایدار در دما های مختلف اشاره کرد.

خمیر سیلیکون معمولا بدون عوارض بر روی بدن انسان هستند ولی ترجیحا نباید با پوست دست و صورت تماس پیدا کند در صورت تماس هم معمولا بسختی از روی سطح های غیر همسطح (مانند سطح پوست دست یا صورت) پاک میشوند.

 

خمیر های بر پایه سرامیک (Ceramic Base)

سرامیک رو عمده افراد با موادی جامد و خشک میشناسند که از ترکیب خاک رس و مواد آلی دیگر درست شده است در خمیر های حرارتی که بر پایه سرامیک هستند نیز ترکیبات سرامیک وجود دارد. این نوع خمیر حرارتی محتوی ذرات ریز سرامیک هستند که میتواند هم رسانای گرمای بهتری باشد هم به دلیل خواص جامد بودن با منافذ تماس بهتری پیدا کنند این نوع خمیر ها گران تر از خمیر های سیلیکونی هستند و معمولا طیف خاصی از مصرف کنندگان را دارد.از خواص خمیر فوق میتوان به انتقال حرارت بهتر نسبت به خمیر سیلیکونی ، پر کردن بهتر منافذ ، گرانروی پایدار تر ، و همچنین تحمل دمایی بهتر در دماهای منفی ۱۰۰ درجه سانتیگراد نسبت به خمیر سیلیکونی اشاره کرد.

معمولا قیمت تمام شده این نوع خمیر ها بالاتر است و معمولا از مواد معدنی دیگری هم در ترکیبات خود بهره میگیرند( بطور مثال از اکسید زینک یا اکسید المینیوم).

سیلیکون گریزلی کرایونات - کاربرد خمیر سیلیکون چیست ؟

خمیر های بر پایه فلز (Liquid Metal)

این نوع خمیر ها که جزو بهترین خمیر حرارتی هستند همانطور که از اسم آنها پیداست دارای ترکیبات فلز بصورت مایع هستند و پوشش مطمئنی رو برای مصرف کننده ارائه میکنند از این نوع خمیر در تست های اورکلاک در زیر نیتروژن هم معمولا استفاده میشود که آستانه دمایی منفی ۲۰۰ درجه ای جوشیدن نیتروژن مایع آن را به چالش میکشد!

متالایز گریزلی کانداکونات - کاربرد خمیر سیلیکون چیست ؟

هزینه تولید این نوع خمیر بالاست و معمولا هر کاربر و مصرف کننده ای به سراغ آن نمی رود. در ادامه تعویض خمیر سیلیکون با خمیر فلزی مایع که توسط مجموعه شادو گیمز بر روی یک دستگاه لپتاپ گیمینگ ساخت شرکت MSI  انجام گرفت را با هم تماشا میکنیم :

حرارتی متالایز گریزلی - کاربرد خمیر سیلیکون چیست ؟

خمیر سیلیکون با خمیر متالایز گریزلی لپتاپ گیمینگ - کاربرد خمیر سیلیکون چیست ؟

در انتها نتیجه ی کار تفاوت ۳۷ درجه ای دما در فول لود قطعات بود ! امیدوارم که مطلب مورد پسند شما کاربران عزیز واقع شده باشه در صورت وجود سوال یا مشکل میتونید در زیر مطلب کامنت بگذارید.